aanbod
aankoopbegeleiding
verkoopbegeleiding
taxatie
hypotheek
contact
nieuws
wie zijn wij?
waarom een makelaar?
Nieuws
Aantal woningzoekers daalt

De onzekere economische tijd zorgt dat meer mensen het idee van een verhuizing los hebben gelaten. Momenteel is 8 procent van de consumenten actief op zoek naar een nieuwe woning, tegenover 9 procent in 2008. Het percentage latente woningzoekenden dat zich aanbevolen houdt voor een nieuwe woonruimte daalde ook: van 31 naar 27 procent. Driekwart (73 procent) van de mensen die op zoek zijn naar een koopwoning doet dat op algemene woningaanbodsites, zoals funda.nl. Onder huurwoningzoekenden is dat aandeel met 31 procent veel kleiner.

Dit blijkt uit onderzoek van WoonKennis ten behoeve van het WoonKennis Jaarrapport 2009/2010. Het oriëntatiegedrag van mensen die een nieuwe woning zoeken verschilt per type woonconsument. Diverse aspecten zoals leeftijd of inkomen spelen hierbij een rol. De grootste verschillen zijn echter te vinden tussen woonconsumenten die zoeken naar een koop- of een huurwoning. Ook actieve en latente woningzoekenden oriënteren zich verschillend.

Bijna driekwart (73 procent) van de koopwoningzoekenden raadpleegt algemene aanbodsites als funda.nl of jaap.nl. Daarnaast bezoekt ruim de helft (51 procent) van de koopwoningzoekenden websites van makelaars. Mensen die zich oriënteren op een huurwoning zoeken hun heil minder vaak op de website van de makelaar. Zes op de tien van deze groep surft juist naar het online aanbod van de woningcorporaties. Mensen die een nieuwe woning zoeken, maar geen voorkeur hebben voor huur- of koopwoningen, blijken zich veel breder te oriĆ«nteren. Naast de bovengenoemde websites kijkt een aanzienlijk deel van hen ook in huis-aan-huisbladen en naar advertenties in etalages of winkels.

Ook is er een verschil tussen actieve en latente koopwoningzoekenden. In het koopsegment blijken latent woningzoekenden vaker algemene aanbodsites te bezoeken dan actieve zoekers (75 procent tegen 65 procent). Dat ligt waarschijnlijk aan het algemene karakter van die sites als funda.nl of jaap.nl. Actieve zoekers bezoeken namelijk vaker de makelaar online (58 procent). Dat is al een concretere stap in het koopproces. De recessie blijkt het aandeel actieve woningzoekenden nauwelijks te beïnvloeden.

De overeenkomst tussen koop- en huurwoningzoekenden is het gebruik van internet als oriëntatiebron. Bovenaan de lijst van populairste informatiebronnen staan namelijk algemene woningaanbodsites, sites van makelaars en sites van woningcorporaties. De meer traditionele informatiebronnen worden nog vooral geraadpleegd door woningzoekenden zonder voorkeur voor koop of huur en latent woningzoekenden. De diverse internetkanalen bedienen een doelgroep met heldere wensen. Hoe minder gericht woonconsumenten op zoek zijn, hoe diverser de gebruikte oriëntatiekanalen.

Terug naar nieuws